Ny bil och pumpa

Då var de bestämt att vi ska köpa den nya kia cee'd sw. Den kommer levererad någon gång i november :) vi valde en svart denna gången :)

Igår gjorde jag en sen ansökan på 3 kurser på högskolan så vi får se om jag kommer in :)

Idag har jag och N fixat pumpan så nu lyser de fint på trappan.


Kalsonger och kjol

Har äntligen sytt klart kalsongerna och jag blev riktigt nöjd och jag tror att 4 åringen kommer bli jätteglad.

Sen slängde jag ihop en kjol till N. Ska sy ett par byxor till E tänkte jag.

Idag ska jag och mannen gå på bio och äta på restaurang. Min syster och hennes sambo tar hand om barnen och vi får pengar till bio och mat. Bästa julklappen vi fick förra året :)


Sömnad

Jag har ju skaffat mig ett projekt. Ska sy ett par kalsonger till en liten kille som fyller år. Han önskade sig dinosaurier och pirat kalsonger å sånna finns inte på samma kalsong. Så nu ska vi se om jag lyckas. Har gjort mönstret själv klippt ut tyget och nu ska jag bara sy ihop dom men mamma har symaskinen så får väll åka dit :) dom ska va klara tills söndag :)

Idag har de varit en riktigt jobbig dag. M har betet sig illa typ hela dagen iallafall hon inte fått som hon vill. Och vägrat lyssna.


Bil och dans

Igår så släpptes den nya kia cee'd sw. Jag hade varit i vara 1 vecka innan och kollat på den och hade tänkt provköra men R dök aldrig upp då han va kvar på jobbet men igår fick vi de gjort :) riktigt fin bil å fräsch. Så vi diskuterar nu fram å tillbaka om vi ska beställa en. I så fall blir det en silvrig eller blå.

Idag är de söndag igen och N är på dans. Det är verkligen bra dansare som leder dom och vi föräldrar får inte va med där inne så ja vet inte vad som händer eller hur de går. Men kul har hon. Och i december kommer dom ha en stor uppvisning.


Ny mössa

Elin har fått en ny mössa och även en skarf. Det är min kusin som syr dom hon är riktigt duktig. Elin har även ett par byxor med moln som hon gjort också.

Jag själv har beställt tyg med dinosaurier och pirater som jag ska sy ett par kalsonger av till en 4 årig kille som N och E ska på kalas hos.


Recept

Här kommer recept på min tårta. Min lillasyster monterade den men allt annat gjorde jag själv :)
 
Tårtbotten 

4 ägg

1 ½ dl socker

1 dl vetemjöl

1 dl potatismjöl

2 tsk bakpulver

2-3 msk kakao

Jag blandade även i mjölkfri choklad i bitar

 

mjölk- och sojafritt margarin att smörja formen med mjölk- och sojafritt ströbröd att bröa formen med
Kom ihåg att läsa innehållsförteckningarna om du inte är helt säker på vad ingredienserna innehåller.

Sätt ugnen på 200 grader.

Smörj och bröa en rund form, 1,5-2 liter.

Blanda vetemjöl, potatismjöl och bakpulver. Vispa ägg och socker pösigt. Sikta i mjölblandningen. Rör om så att det blir en slät smet. Häll smeten i formen och grädda i 25-30 minuter i nedre delen av ugnen.

Låt kakan svalna under duk på galler. Skår den sedan i tre lager.

Det här är en luftig tårtbotten som passar till de flesta tårtor. En enkel sats passar till en rund tårta och dubbel sats passar till en långpanna.

 

 

Hallonkompott
2 ½ gelatinblad

300 gram hallon

1 ½ dl strösocker

 

Blötlägg gelatinbladen i kallt vatten i ca 10 minuter. Koka hallonen och socker på låg värme i cirka tio minuter. Om du vill kan du smaksätta kompotten med lite vanilj eller citronsaft.
Försiktigt krama ur gelatinbladen och rör ner dem i den varma kompotten. Låt den stelna i en bunke. Känns kompotten stel i bunken när du ska fylla tårtan är det bara att röra om så att den mjuknar och blir mer lätthanterlig.

Gjorde även denna dagen innan.

 
 
 
 
Hallon och blåbärs mousse
200 g Hallon och blåbär
3 gelantinblad
2 dl vispbar mjölkfri grädde, ex ”Gogreen visp”
eller
”Luftig Visp”
2 äggulor
½ dl strösocker
 
Mixa och passera bären genom en sil. Blötlägg gelatinbladen i vatten.
Vispa grädden hårt, vispa äggulor och socker pösigt. Rör ner bären i ägg smeten men spara 1 msk av bären.
Smält gelatinbladen med de sparade bären. Rör ner blandningen i ägg smeten och vänd sedan i grädden.
Jag gjorde min dagen innan men går alldeles utmärkt att göra de samma dag. 
 

Liten blir stor

Vår älskade mini har blivit stora tjejen, hon fyllde nämligen 1 år den 6 oktober. De firades med kräftskiva. Men vi hade kalas på söndagen då bjöd vi på cowboygryta och mjölkfri tårta.


Bak

Här har de bakats idag. Muffins och havrekakor och självklart allt är mjölkfritt.

Annars har vi bara tagit de lugnt. Varit på sagostunden.


Dinosarier

Här hemma har de blivit väldigt mycket prat om dinosaurier. Ns 2 kompisar pratar mycket om dinosaurier och på fsk har dom de som tema. Så igår började jag och N göra en Brachiosaurus och än är vi nöjda. Den står och torkar nu efter allt vårt kladd :)

https://cdn1.cdnme.se/cdn/9-1/486555/images/2012/pic_506972a8e087c34f384a0f51.jpg" class="image">